1

Briefing

Een animatieproces begint bij een kennismaking. Zo krijg jij de kans om te vertellen wat je wilt communiceren in je animatie en heb ik de kans om alle belangrijke zaken scherp uit te vragen.

  1. WIE is je doelgroep?
  2. WAT is je boodschap?
  3. WAAR wil je de animatie inzetten?
  4. WANNEER wordt de animatie bekeken?
  5. WAAROM wil je communiceren?
  6. HOE ga je de animatie verspreiden?

Ik neem je mee in het volledige animatieproces. Zo weet jij wat je kan verwachten en voorkomen we verrassingen wanneer we aan de slag gaan!

2

Onderzoek en offerte

Met jouw input start ik mijn onderzoek. Ik bekijk je waarde propositie, het klantprofiel, eventuele concurrentie, de doelgroep en uiteraard de doelstelling. Met deze informatie heb ik een helder beeld voor wie en waarom we deze animatie creëren.

Met mijn expertise adviseer ik je over de keuzes die de revue passeren: tone of voice, lengte, voice-over, audio, 2D of 3D of misschien wel allebei? Wanneer we dit helder hebben, ontvang je een offerte op maat en kunnen we gaan bouwen aan de animatie die naadloos aansluit op jouw boodschap.

3

Script

Net als de animatie wordt ook het script helder, kort en krachtig. Toch is er ruimte voor variatie want de ene animatie is gelukkig de andere niet. Belangrijk is dat het script goed aansluit op het doel van jouw animatie.

De werkwijze is als een pingpongwedstrijd: de eerste opzet met de belangrijkste input komt van jou. Vervolgens ga ik aan de slag met een versie die past in de animatie. Dit script komt daarna weer jouw kant op voor een check en zo stemmen we af tot we de optimale versie voor elke scène hebben: een script voor een passend en origineel verhaal.

 

4

Grafische stijl

Nu het script klaar is kunnen we na gaan denken over hoe het verhaal gevisualiseerd dient te worden. Is er al een bestaande huisstijl of campagnestijl? Dan zal deze als basis dienen voor het ontwikkelen van de grafische stijl. Is er nog geen bestaande huisstijl? Dan ga ik graag aan de slag om een passende animatiestijl te ontwikkelen die aansluit bij de organisatie.

De grafische stijl zal bestaan uit een aantal stijlframes. Stijlframes zijn stilstaande afbeeldingen van belangrijke scenes en elementen uit de animatie.

5

Storyboard

Top, het script is klaar! Door naar de volgende stap in het animatieproces: het storyboard.  Scène voor scène wordt een gepast beeld bedacht om tot een sterk visueel verhaal te komen.

Het complete storyboard komt jouw kant op voor een eerste feedbackronde. Zodra jij tevreden bent gaan we over naar de volgende stap in het proces.

6

Animatie

Time for magic! Het moment is aangebroken om het onderzoek, het script, de grafische stijl en het storyboard tot leven te wekken: de animatie wordt gemaakt! Beelden beginnen te bewegen, audio sluit aan op wat je ogen registreren en je boodschap wordt nu écht verteld.

Wanneer de laatste beweging in de animatie is gecreëerd, is het tijd voor de tweede feedbackronde. Jouw beurt om te vertellen wat je van de complete animatie vindt!

7

Implementatie

Mijn werk stopt niet bij het afronden van de animatie. Als extra service voorzie ik je van advies hoe je de animatie het beste kan inzetten. Net als jij wil ook ik graag dat de animatie haar doelstellingen behaald.

Na mijn advies is het tijd om de wereld kennis te laten maken met de animatie en kan jij rustig achterover leunen om te zien hoe je boodschap op een creatieve en aansprekende manier wordt gedeeld met je doelgroep. Job done!

Benieuwd hoe een eindproduct eruit kan zien? Check mijn projecten!